לחץ דם גבוה ואירידיולוגיההזרמת דם תקינה מן הלב לכל חלקי הגוף נעשית בתגובה לאותות חשמליים שנוצרים במערכת החשמלית של הלב. כאשר ישנה בעיה במערכת ההולכה החשמלית ישנו שיבוש בקצב התכווצויות הלב אותן אנו חשים כפעימות.

אז מורגש דופק לא סדיר- מואץ, מואט או מדלג על פעימות. בכל מקרה דופק לא סדיר מביא להזרמת דם לא תקינה. נמצא כי ישנו קשר בין הפרעות קצב ללחץ דם גבוה. מה הקשר בין התופעות, איך מאבחנים ומטפלים וכיצד תסייע לכך האירידיולוגיה?

הקשר בין הפרעות קצב ללחץ דם גבוה

נמצא במחקרים כי ללחץ דם גבוה ישנו קשר והוא אף מהווה גורם להפרעות קצב, במיוחד להפרעה הנקראת פרפור פרוזדורים. פרפור פרוזדורים (עליות) הוא הפרעת הקצב השכיחה ביותר בה נתקלים רופאים, כאשר השכיחות ההפרעה עולה עם הגיל.

פרפור זה גורם לכך שהעליות אינן מתכווצות באופן מקסימלי ולכן נוצר דופק לא סדיר ואף מהיר. פרפור עליות יוצר תחושת אי נוחות בעקבות השינויים בקצב הדופק אך מעבר לכך הוא עלול גם לסכן חיים.

הסיכונים במצב של פרפור עליות

הסיכון העיקרי בהפרעה זו היא האפשרות להיווצרות קרישי דם עם הזמן. הזרימה שאינה מיטבית בעקבות ההתכווצות שאינה מקסימלית, בתוספת לחץ הדם הגבוה שיכול לנבוע גם מהצטברות שומנים בדופן העורקים יכולים יחד להוות פצצה מתקתקת ולהביא ליצירתם של קרישים בדם. קרישי דם יכולים לנדוד לאזורים שונים בגוף כתסחיף, לחסום את אספקת הדם לריאות ומהן או לחסום את אספקת החמצן למוח. התוצאה היא התקף לב, שבץ ואף מוות.

אבחון כל אחת מהתופעות

לחץ דם גבוה נחשב ל"רוצח השקט", לתופעה שאינה מורגשת עד לרגע בו היא מתפרצת ומסכנת חיים. לכן חשוב לבצע מדי פעם בדיקות לחץ דם ולטפל במידת הצורך. בדיקת לחץ הדם היא פשוטה.

את הפרעות קצב הלב ניתן לאבחן באמצעות בדיקה גופנית, תשאול החולה ובדיקות כמו אק"ג, הולטר אק"ג- בדיקת אק"ג הנמשכת 24  שעות ובה עוקבים אחר פעילות הלב באמצעות מכשיר קטן עם אלקטרודות המודבק לגוף. כאשר מדובר על הפרעות קצב ממושכות מופנה החולה גם לבדיקת אקו.

הטיפול בתופעות

כאשר ישנם לחץ דם גבוה והפרעות קצב לב יחד, יש לטפל בכל אחת מן התופעות בפני עצמה אך גם ניתן טיפול למניעת היווצרות קרישי דם, שהיא אחד הסיכונים החמורים בשילוב של לחץ דם גבוה ופרפור עליות.

הטיפול בלחץ דם גבוה נעשה באמצעות תרופות להורדת לחץ דם וגם באמצעות שינויים באורח החיים כמו שינוי תזונתי, הפחתת או הפסקת עישון, פעילות גופנית ועוד. בהפרעות קצב הטיפול הוא תרופות מתאימות לסוג ההפרעה, במידת הצורך טיפול באמצעות דפיברילטור (שוק חשמלי), ובמקרים מסוימים גם השתלת קוצב לב. טיפול מניעתי להיווצרות קרישי דם נעשה בעזרת תרופות לדילול הדם כמו קומדין.

כיצד תסייע  האירידיולוגיה באבחון ובטיפול?

האירידיולוג רואה את המתרחש בכל מערכות הגוף באמצעות בדיקה אחת. קשתית העין מהווה מפה לכל איברי הגוף בשל סיבי עצבים המחברים בין כל איבר ומערכת לבין העין. כך יכול האירידיולוג למצוא בבדיקה מעמיקה את מקור הבעיה הגורם הן ללחץ הדם הגבוה והן להפרעת הקצב.

מקור הבעיה יכול להשתנות באופן משמעותי בין מטופל למטופל גם אם התסמינים הם זהים. לאחר הבדיקה יומלץ הטיפול המתאים באופן אישי לכל חולה על פי מקור הבעיה ועל פי נתונים נוספים של אותו מטופל כמו רגישויות שנמצאו בבדיקה, או מצבן של מערכות אחרות של הגוף.

הטיפול יכול להיות שינוי תזונתי ותוספי תזונה בהתאם לחוסרים שנמצאו ומשפיעים על קצב הלב, למשל חוסר באשלגן או מגנזיום, שינויים תזונתיים שישפיעו על לחץ הדם, טיפול הומיאופתי שיטפל במקורות הבעיה. במידת הצורך יופנה המטופל לרופא קונבנציונלי עם אבחון מדויק להמשך טיפול.

דילוג לתוכן